
Wat staat er op jouw to-do lijst de komende tijd?
Je bent bijna klaar met je businessplan. Als het goed is weet je wat jouw strategie is voor de komende tijd.
Belangrijk nu is om een planning te maken. Hoe ga je de strategie uitrollen? Deel eerst de doelen op een termijn van een paar maanden in, breek de activiteiten zoveel mogelijk op in kleinere, behapbare stukjes en deel die in in de weken. Probeer die activiteiten verder te ontrafelen en deel je dagen in. Welke activiteiten gaat wie doen, wanneer, en wat heb je daar voor nodig?
Wees realistisch, besef dat je maar zoveel kan doen in een dag. Maar ga aan de slag en bekijk elke week welke mijlpalen je bereikt hebt. Alles wat je niet hebt kunnen doen, schuift door naar de volgende week.
Vier je successen en bekijk regelmatig het grotere plaatje. Zo ga je gestaag op je doel af.
Je bent bijna klaar! Je hebt een overzicht gemaakt van jouw doelstellingen en activiteiten met duidelijke deadlines. Het enige wat je nog te doen staat is terug naar het begin van jouw businessplan en de management summary invullen. Je weet nu wat je activiteiten zijn, je aanbod, hoe je jouw klanten gaat benaderen... schrijf dit op 1 A4'tje op. Dat zal misschien niet meevallen, zo beknopt. Je kan altijd even de tijd nemen en afstand en er dan op terugkomen.
Maar dan is jouw businessplan ook echt af! Ik hoor graag hoe het proces verlopen is, wat je inzichten en mogelijke blokkades waren. Deel het in de facebookgroep, of mail me met jouw feedback: akaspersma@gmail.com
Veel succes met jouw businessplan!
